CLIO RS 197 R PROJECT
Το Clio RS 197 R Project ξεκίνησε την πορεία του σαν ένα απλό και ταπεινό Clio RS. Οι αναφορές στον ειδικό τύπο το χαρακτήριζαν ως το πιο σκληροπυρηνικό και οδηγοκεντρικό της κατηγορίας του. Φυσικά η εμπειρία από τα προηγούμενα μικρά της Renault και ειδικά από το θρυλικό Williams, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην τελική επιλογή. Η επιθετική εμφάνιση με τα φουσκωμένα φτερά, τον πίσω διαχύτη και τις διπλές απολήξεις της εξάτμισης αλλά ακόμη περισσότερο τα μεγάλα τετραπίστονα Brembo, η εμπρός ανάρτηση, το πολύ κοντό εξάρι κιβώτιο και ο δίλιτρος ατμοσφαιρικός κινητήρας το έκαναν να ξεχωρίζει. Μοναδικό μειονέκτημα το αυξημένο βάρος του.
Η αρχική σκέψη ήταν να μείνει σε εργοστασιακή μορφή, έχοντας έτσι κι αλλιώς πολλά στοιχεία που αποτελούν "τις πρώτες βελτιώσεις" για άλλα αυτοκίνητα.
Από την πρώτη κίολας εβδομάδα η παραπάνω σκέψη αποτελούσε παρελθόν και από τότε το Clio RS 197 R Project βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη σε όλους τους τομείς.
Εξωτερικές επεμβάσεις
Μικρές επεμβάσεις έγιναν στην ήδη από το εργοστάσιο επιθετική εμφάνιση του αυτοκινήτου ώστε να τονίσουν το σπορ χαρακτήρα της κατασκευής. Εμπρός σπόιλερ,πίσω αεροτομή και αυτοκόλλητα σε λευκό χρώμα από τη γκάμα αξεσουάρ της Renault Sport, φυμέ μεμβράνες Llumar και τα λογότυπα του Clio RS 197 R Project συμπληρώνουν την εμφάνιση του αυτοκινήτου. Ο παρατηρητικός θεατής θα δει την έλλειψη πίσω υαλοκαθαριστήρα, τους αεραγωγούς των εμπρός φρένων και την εισαγωγή αέρα για το airbox, όπως και τους ιμάντες ρυμούλκησης εμπρός και πίσω καθώς και τα άγκιστρα Aerocatch σε εμπρός καπό και πίσω πόρτα.Απαραίτητα στοιχεία σε ένα trackday car...
Εσωτερικό
Στο εσωτερικό του αυτοκινήτου οι επεμβάσεις επικεντρώθηκαν στη θέση οδήγησης, με τη χρήση των πολύ καλών σε πλευρική στήριξη (και πανάλαφρων) RECARO POLE POSITION (ABE) που συνδυάζονται με τις εργοστασιακές ζώνες στο δρόμο και με ζώνες 6 σημείων (FIA) της Sabelt στα trackdays.Το εργοστασιακό τιμόνι έδωσε τη θέση του στο αγωνιστικό 3άκτινο της Renault Sport (Sabelt), τα πεντάλ αντικαταστάθηκαν με αλουμινίου από το αγωνιστικό Cup της Renault Sport και τοποθετήθηκαν σε θέση που να διευκολύνουν τη χρήση της τεχνικής "μύτη-τακούνι". Ο αλουμινένιος λεβιές Renault Sport και το carbon πατάκι του οδηγού συμπληρώνουν τη θέση οδήγησης. Ο κινητήρας παίρνει ζωή με ένα σύντομο πάτημα στο κόκκινο κουμπί από Honda S2000 (ιεροσυλία;;;.....μάλλον κρυφές αγάπες) που έχει τοποθετηθεί στην carbon κονσόλα και το sequential shift light στο κέντρο του πίνακα οργάνων ειδοποιεί εγκαίρως για τις αλλαγές ταχυτήτων. Οι πλαστικές επενδύσεις και ηχομονώσεις έχουν αφαιρεθεί για μείωση του βάρους όπως και η μοκέτα και έχουν αντικατασταθεί από πλαστικά πανάλαφρα πάνελς στις πόρτες και alcantara επένδυση στο πάτωμα. Τα μπλε διακοσμητικά φιλέτα στο ταμπλό με το λογότυπο Clio RS 197 R Project ολοκληρώνουν την εικόνα.
Ανάρτηση - πλαίσιο: το καλό μπορεί να γίνει καλύτερο...
Η ανάρτηση και το πλαίσιο αποτελούν δυνατά σημεία εξ' ορισμού σε ένα Clio RS. Αυτό δε σημαίνει πως δε μπορούν να γίνουν ακόμη καλύτερα, πόσο μάλλον όταν το αυτοκίνητο προορίζεται για πιο ειδική χρήση.
Μετά από αρκετό καιρό συμβίωσης με την πολύ καλή custom ανάρτηση της Jamsport, ήρθε η ώρα για το επόμενο βήμα. Η γνήσια αγωνιστική ανάρτηση της Renault Sport για το Clio Cup ανεβάζει τις προσδοκίες για την χρήση εντός πίστας, παράλληλα με τους συμβιβασμούς στην καθημερινή χρήση. Τα ρυθμιζόμενα top mounts εμπρός επιτρέπουν την προσαρμογή της γωνίας camber, τα ελατήρια πίσω είναι πλέον τοποοθετημένα ομόκεντρα με τα αμορτισέρ ενώ όλοι οι σύνδεσμοι της ανάρτησης είναι σε uniballs. Το ύψος φυσικά μπορεί να ρυθμιστεί και στους δύο άξονες.
Η εμπρός αντιστρεπτική αντικαταστάθηκε με την παχύτερη 22mm από το αγωνιστικό Cup της Renault Sport και οι κλίσεις αποτελούν μακρινή ανάμνηση επιτρέποντας στα (σλικ πλέον) λάστιχα να αποδίδουν τα μέγιστα μέσα στην πίστα.
Τα συνεμπλόκ στα εμπρός ψαλίδια αντικαταστάθηκαν με τα μαύρα (Black Series) της Powerflex τα οποία προορίζονται καθαρά για αγωνιστική χρήση.
Το πλαίσιο ενισχύθηκε με την τοποθέτηση αλουμινένιου υποπλαισίου στην εμπρός γέφυρα και τα σωληνωτά μπαράκια QQ' από το αγωνιστικό Clio Cup. Τέλος χρησιμοποιήθηκαν οι αποστάτες ανύψωσης της κρεμαγέρας 5mm πάλι από το Clio Cup, για να αντισταθμίσουν το χαμήλωμα του αμαξώματος και να φέρουν τα ημίμπαρα της κρεμαγέρας πάλι σε φυσιολογική γωνία και να περιορίσουν το φαινόμενο του bump steer.
Πίσω η σύγκλιση μειώθηκε κατά 10' της μοίρας ανά τροχό με τη βοήθεια των έκκεντρων προσθηκών της Renault Sport.
H custom ευθυγράμμιση και το corner weighting συμπληρώνουν τις επεμβάσεις για την ώρα...
Φρένα: γιατί κάπως πρέπει και να σταματάμε...
Τα φρένα ήταν άλλος ένας τομέας που το αυτοκίνητο ήταν πολύ καλά εξοπλισμένο από το εργοστάσιο. Με τις τετραπίστονες Brembo και τους μεγάλους αεριζόμενους δίσκους θα φανταζόταν κανείς πως η βελτίωση θα ήταν περιττή στο συγκεκριμένο τομέα. Κι όμως, η οδήγηση στην πίστα καταπονεί ιδιαίτερα τα φρένα και δείχνει όλες τις αδυναμίες τους κάνοντας την αναβάθμιση επιτακτική.
Χρησιμοποιήθηκαν χαρακτοί, αεριζόμενοι, διαιρούμενοι, πλευστοί δίσκοι μεγαλύτερης διαμέτρου 330mm με καμπάνες αλουμινίου, ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό τακάκι Ferodo Racing DS1.11 στους εμπρός τροχούς και το πιο ήπιο Ferodo Racing DS2500 πίσω, σωληνώσεις αεροπορικού τύπου Goodridge που σε συνδυασμό με υγρό φρένων Motul RBF600 και τους αεραγωγούς 90mm από τον εμπρός προφυλακτήρα ανέβασαν επίπεδο το σύστημα φρένων που πλέον αντέχει την καταπόνηση και τις θερμοκρασίες ακόμα και στη σκληρή χρήση της πίστας.
Ζάντες - Ελαστικά: Διπλή χρήση....δύο τετράδες
Διπλή χρήση του αυτοκινήτου σε δρόμο και πίστα σημαίνει συμβιβασμούς και στους δύο τομείς με κάτι ενδιάμεσο ή δύο τετράδες για κάτι πιο σωστό και απόλυτο.
Μετά από αρκετό καιρό και χιλιόμετρα με τα semi slick Toyo R888 να προσπαθούν να λύσουν το γρίφο της διπλής προσωπικότητας του Clio RS 197 R Project ήρθε η στιγμή για κάτι πιο στοχευμένο. Ελαστικά δρόμου στις ασημί ζάντες για το δρόμο λοιπόν και σλικ Michelin S9C στις λευκές.
Μπουζόνια με παξιμάδια χάλκινης επίστρωσης επιτρέπουν γρήγορες και εύκολες αλλαγές ελαστικών και οι αποστάτες 16mm σε όλους τους τροχούς γεμίζουν τους θόλους οπτικά και αυξάνουν τα μετατρόχια με ό,τι αυτό συνεπάγεται...
Κινητήρας - περιφερειακά: γιατί το γκάζι δεν είναι ποτέ αρκετό....
Δίλιτρος ατμοσφαιρικός κινητήρας, υψηλό στροφάρισμα (εντάξει...εξαιρούνται τα Honda), 200PS ανακοινώνει η Renault για καθημερινή χρήση, απόδοση που πριν κάποια χρόνια είχαν τα Clio Group A. Στο 2016 όμως και με το αυξημένο βάρος του αυτοκινήτου να αποτελεί το αδύνατό του σημείο, η ιπποδύναμη αυτή κάθε άλλο παρά αρκετή μπορεί να θεωρηθεί, ειδικά για χρήση trackday!!
Έτσι επιλέχθηκε ένα carbon airbox, replica του αγωνιστικού Clio Cup με δυναμική εισαγωγή αέρα με σκούπα από τη μετώπη, έγινε ροϊκή εξέλιξη της πολλαπλής εισαγωγής και χρησιμοποιήθηκε φλάτζα πολλαπλής εισαγωγής από PTFE 4mm για να απομονώσει τις θερμοκρασίες από το μοτέρ στον αέρα της εισαγωγής, ο αισθητήρας θερμοκρασίας εισερχόμενου αέρα μετατοπίστηκε στο φιλτροκούτι και οι αναθυμιάσεις λαδιού πλέον καταλήγουν σε ένα εξωτερικό δοχείο. Διαφράγματα έχουν προστεθεί στο κάρτερ λαδιού για να εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη τροφοδοσία της αντλίας λαδιού, ακόμα και σε συνθήκες οριακής πλευρικής επιτάχυνσης στην πίστα.
Από την πλευρά της εξαγωγής στο εργοστασιακό χταπόδι καταργήθηκε ο προκαταλύτης και αντικαταστάθηκε από το Y-pipe της Supersprint, μετά ακολουθεί καταλύτης 100cpsi και ελεύθερη εξάτμιση 63,5mm της Magnex με δύο τελικές απολήξεις.
Ο αναπρογραμματισμός της ECU έχει γίνει στην ACE Motorsport και το αποτέλεσμα είναι 186,80hp στους τροχούς με πολύ καλή απόκριση σε όλο το φάσμα των στροφών μέχρι το όριο των 8100rpm.
Την αποτελεσματική στήριξη του συνόλου κινητήρα - κιβωτίου έχουν αναλάβει οι βάσεις της Vibra Technics ενώ η μπαταρία που χρησιμοποιείται είναι η ελαφρύτερη Odyssey PC680 τοποθετημένη πίσω από το κάθισμα του συνοδηγού σε ειδική βάση.
Μετάδοση: 6άρι κοντό και μπλοκέ...
Ένα ακόμη δυνατό σημείο του Clio RS σε εργοστασιακή μορφή είναι το πολύ κοντό και καλά κλιμακωμένο 6άρι κιβώτιο, ειδικά αυτό με τον πρώτο κωδικό TL4-003, αφού στα μεταγενέστερα μοντέλα η Renault "μάκρυνε" λίγο τις 2 τελευταίες σχέσεις για οικονομία καυσίμου και λιγότερο θόρυβο στο ταξίδι. Εμάς όμως δε μας απασχολούν τέτοια πράγματα κι έτσι ασχοληθήκαμε μόνο με το πως θα το κάνουμε ακόμη πιο αποδοτικό και αξιόπιστο στη διπλή χρήση που θέλουμε να έχει.
Ελαφρύ βολάν της Madeno Racing, δίσκος συμπλέκτη Helix Gr. N με ενισχυμένο πλατό Renault Sport, μπλοκέ διαφορικό της Quaife και η ελάχιστα κοντύτερη 3η ταχύτητα από το TL4-031 συμπληρώνουν το παζλ της μετάδοσης για το Clio RS 197 R Project.
Εξοικονόμηση βάρους: όσο λιγότερα (κιλά)......τόσο καλύτερα
Το βάρος είναι όπως έγραψα ήδη παραπάνω το μεγάλο μειονέκτημα του αυτοκινήτου.
Και αυτό επιβαρύνει το πολύ καλό σύνολο όχι μόνο κατά την επιτάχυνση, επισκιάζοντας την απόδοση του κινητήρα, αλλά και κατά τη φάση της επιβράδυνσης, κουράζοντας τα φρένα σε μια απαιτητική διαδρομή ή μέσα στην πίστα μετά από συνεχόμενους γύρους, όπως επίσης και περιορίζοντας την αποτελεσματικότητα της ανάρτησης. Έτσι το Clio RS 197 R Project ακολούθησε εκτεταμένη δίαιτα σε μια προσπάθεια να κατεβάσει πρώτα τους αριθμούς στη ζυγαριά πριν ξεκινήσει να κατεβάζει χρόνους στην πίστα. Το αποτέλεσμα ήταν να μειωθεί το βάρος του κατά 133 ολόκληρα κιλά, διατηρώντας παράλληλα τις ανέσεις για ένα αυτοκίνητο που θέλει να κινείται στο δρόμο το 2016, όπως το clima, τα ηλεκτρικά παράθυρα και καθρέφτες, μέχρι και πλήρες ηχοσύστημα με 6 ηχεία!!!